BELLEK
--
Eskilerin anlatımıyla hafızamızdır. "Hafıza-i beşer" diyerek anılan, ünlü bir sözcüğümüzdür. Bende bir yakıştırma yaparak devamını getireyim. "Hafıza-i beşer, nısyan ile maluldür."
İşin açıkçası; insan oğlunun ezeli ve ebedi sakatlığı, unutma alışkanlığının olmasıdır. Yediğini unutur, okuduğunu unutur, dinlediğini unutur, öğrendiğini... unutur. Unutmak gerekli bir durumdur. Unutma olmasaydı yeni bilgiler öğrenemezdik. Güzel davranışlar kazanamazdık.
Ancak; unuttuklarımızı yeniden kullanmak için, hatırlama(anımsama) yeteneğimizi kullanırız. Bizim sakat olarak tanımladığımız unutkanlık, inkar etme anlamında ki unutma, hatırlamama.
İnsanoğlu bilgilenmek için değişik yöntemlere başvurur. Dinleme, gözlem inceleme, gezi, deney, izleme etkinliklerine baş vurur. Tüm bilgi kaynaklarında edindiği bilgileri aklında tutabilme, belleme işi bellek denilen yeteneğimizle yapılır. Bellek gücümüz zayıfladığı zamanlarda bilgiler belleğimize iyice yerleşmez. Bizi korkutan, ürküten, sevindiren olgular insan belleğinde; uzun süre saklanır.
Bu durumu halkımız çok iyi tanımlar." Gözden ırak olan gönüldende ırak olur." diyerek unutmanın ve hatırlamanın görmek ve görüşmekle ilişkisini anlatmaya yönelik bir özlü sözümüzdür. İnsanların insani ilişkilerinin kopmaması konusunda uyarıdır.
İşlemeye çalıştığımız konu; kendi çevremizde ve yakın tarihte yaşanan olayları, olguları çabuk hatırlarız. Sosyal bilgiler derslerinden öğrencilerimizin çabuk sıkılmalarının sebebi budur. Yaşanmış, olmuş, bitmiş olaylar konusundaki bilgileri belleğimizin konuk bilgi olarak kaydedilir. Ders sonun da; derste işlenen konunun çabuk unutulması bundandır.
Öğretim yöntemlerine baktığımızda; EZBERLEME YÖNTEMİ; insanlığın ilk dönemlerinde çok kullanılmıştır. Bu günde eğitim ve öğretim sistemimizde yaygınca kullanılır. Halk ozanlarının şiirleri, mersiyeleri, destanları nesilden nesile böyle taşınmıştır. ŞARTLANMA YÖNTEMİ; Ne? Nerede? Nasıl? Gibi sorulara karşılık gelecek bilgi, becerileri yerinde ve zamanında gerçekleştirmeye dayalı bir öğrenme ve öğretme yöntemidir. Bu günkü eğitim ve öğretim sistemimizde yaygın olarak kullanılmaktadır. Okullarımızda, özel dershanelerin sık kullandığı bir yöntemdir. Çin bilgesi KONFİÇYUS'un anlatımıyla;" Ben bir işi ne kadar çok yapar, tekrar edersem o kadar çok bilirim." diyor.
Unutulmayan bilgiler YAPARAK _YAŞAYARAK öğrenilen bilgilerdir. İnsan her şeyi unutur, ama yaptığını, yaşadığını asla unutmaz. Onu belleğinin derinliklerinde saklar. İnsan oğlu nasıl yaptıklarını, yaşadıklarını unutmuyorsa; toplumlarda böyledir.
Tarihi bilmek, tarihimizi yeniden, yeniden okumak, Türk Milleti'nin Uluslaşmasında yaşadığı acı olayları, yeniden ulusumuza yaşatmak isteyenler bu emellerinden vazgeçmiş değiller.
0 Comments:
Yorum Gönder
<< Home