DURAKLARIMIZ
İhsan DURAK
Öğretmen (E)
http://ihsan.durakailesi.com
Kent, kasaba yaşamında; insanların ömürlerinin bir bölümü bekleme yerleri
olarak tanımlanan otobüs, minibüs, taksi duraklarında geçmektedir.
İnsanların yerleşke alanında ki ulaşma, taşınma haklarının ulaşım ve gezme
özgürlüklerinin kullanıldığı bu mekanlarımız kamusal alanların göz önünde
olanıdır. Geçici sürede olsa insanlar buralarda birbirleriyle,
istemedikleri iletişim içinde bulunabiliyorlar. Şu numara geçti mi?, Şuraya
kaç numara gider?, ... numara nerelere uğruyor? Gibi...... Bu alanlar
toplumumuzun, kentimizin gelişmişlik, kalkınmışlık düzeyinin görüntü
alanlarıdır.
Balıkesir kent merkezinde onuncu yılımı yaşıyorum. Kuvayi Milliye’nin, anıt
insaların, Kurtuluş Savaşı’mızın sayısız yiğit insanın anıtlarını dikmek,
caddelere isimlerini vermek çok büyük hassasiyet, ancak onların ruhlarının
şad olacağı kenti yaratmak; yerel sivil toplum örgütlerinin ve
yönetimlerinin asıl görevleri olmalıdır. Bu konuda şüphem yok, Ancak yersiz
kaygılarım var. Marmara bölgemizin güneyinde iki denize toprakları açılan,
balı bölüşülen, verimli, mümbit toprakları, zengin yer altı, yer üstü
zenginlikleriyle kendi kendine yeten ve Anadolu’nun beslenmesine katkıda
bulunmaya iddialı yaşam alanımız; emekli ve çalışanların son durağı
durumundadır.
Önemli bir geçit merkezi olması konumuyla; diğer bölge ve kentlerden
gelenlerin hemen dikkatini çektiği görülmektedir. İmparatorluk Döneminde
Şehzadelerin, padişahların yol güzergahı olması, Zağnos Paşa Camii, tarihi
gar binası, saat kulesi,.Konakları...yerleşkemizin kent kimliğinin
tanıklarından bazılarıdır. Dar alana sıkışıp kalmış kent merkezimizin geniş
alanlara taşınması, kentin nefes almasını sağlayacaktır. Yeni açılacak kent
içi ulaşım merkezi çalışmalarının zaman içinde ilerlediğini görüyoruz.
Gerçekteki ve fotoğraflardaki görüntüler bir biriyle örtüşür mü? Zaman
içinde göreceğiz.
Yeni kent içi ulaşım merkezi ilk görüntüleri umut veriyor. Ancak son
görüntüleri görmeye ömrümüz yeter mi bilemem? Kentimizi ziyaret edenler bu
görüntüyle mutlu olabilir, övünebilirler. Yeter mi? Bindikleri
güzergahlardaki görüntülerle, dilleri tutulur, hayalleri kararır.mı? Nereden
biliyorsun diyebilirsiniz? Taslak ulaşım haritasına bakarsanız, okursanız,
incelerseniz, sizinde içiniz cız edebilir.
Ulaşımın tek merkezde toplanması ideal. İdeal olmayanı, ulaşım
güzergahlarının üzerinde ki durakların yerlerinin, hatlarının plan ve
projelerde mükemmel gibi görülmesi, tüm ulaşım hatlarındaki, BSOİ
tabelalarının nizam ve intizamına , asıldıkları direkler, bakış, görüş
mesafesine dikkat edelim. Durak diye tanımlayabileceğimiz yerler midir?
Yoksa teneke, profil küflü, baraka görüntülerini ben mi yanlış görüyorum?
Kent merkezindeki bilbordların, durakların çağdaş görüntüsüne bakalım, birde
merkezden uzaklaştıkça bu alanlar tehlike ve korku ürküntü yaratan,
tinercilere, biracılara, evsiz barksızlara mekan alanlar görünümündedir. En
ücra köşede yaşayan güzel insanlarımız bunları hak etmiyor.
Durakların ışıklandırılması, işaretlenmesi, numaralanması, duraklar arası
uzaklık nasıl olacak? Yoksa Bandırma, Mehmetçik, 100.yıl. Şehit Birol, Gazi,
Dr. A.Toprak caddeleri göstermelik, diğerlerine sıra gelirse mi olacak?
Kenar mahalle durakları, Kenar mahalleler gibi kaderlerine mi terk
olunacaklar? Oy verenlere İhanet, ayrımcılık olmaz mı? Merkezin durakları
hangi görüntü ve temizlikte ise, kentin en uç duraklarının da aynı görüntüde
olması, araçların belirtilen saatlerde duraklara uğraması en ideal olanıdır.
Özel şirketlerle üçret pazarlığı yapılırken , zaman pazarlığı da
yapılmalıdır.
Her durakın; ışıklandırma, bilbort, oturak, işaretleme, uzaklıkları eşit,
kavşaklardan nizamı ölçüde uzak olarak hazırlanması kent insanını mutlu
edecektir.
0 Comments:
Yorum Gönder
<< Home